فروش سهام عدالت {مستقیم و غیرمستقیم} + راهنما جامع | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

سهام عدالت راهکار دولت برای کمک به قشر کم توان جامعه است که تا چند سال پیش، دولت، عهده دار این سهام بود و مدیریت آن را بر عهده داشت و هر ساله سود سالیانه این سهام را به حساب دارندگان آن واریز می نمود اما از سال 1399 مدیریت،مالکیت و آزادسازی این سهام به دارندگان آنها واگذار شده است لذا دارندگان سهام عدالت می توانند اقدام به آزادسازی و فروش آن نمایند.در این مطلب از طلوع پدیده به نحوه فروش سهام عدالت پرداخته شده است.

سهام عدالت چیست؟

???? در تعریف سهام عدالت باید گفت که سهام عدالت، سهام دولت است که در سال 1381 تصمیم بر این شد که سهام دولت میان جمعیت مردم تقسیم شود.
سهام داران می توانند سهام خود را آزاد کنند یعنی می توانند مالکیت سهام خود را بر عهده بگیرند. در واقع تا پیش از طرح آزاد سازی سهام عدالت، مالکیت سهام در دست بخش های خصوصی بوده است اما به تازگی امکان این وجود دارد که برخی از سهامداران بتوانند سهام خود را تحت مالکیت خود داشته باشند و آن را مدیریت کنند.
کسانی می توانند مدیریت سهام خود را در دست بگیرند که در سامانه سهام عدالت گزینه سهامداری مستقیم را انتخاب کرده باشند.
امکان آزادسازی سهام عدالت با تازگی قابل انجام است و دارندگان سهام که سهامداری مستقیم را در سامانه انتخاب کنند می توانند با فروش سهام عدالت خود از سود و منافع آن بهره ببرند.
اگر قصد به فروش گذاشتن سهام عدالت خود را دارید راهنمای مقاله را دنبال کنید.

فروش سهام عدالت به روش مستقیم

???? برای فروش سهام عدالت به روش مستقیم ابتدا باید وارد سامانه سهام عدالت شد. کسانی که سهامداری مستقیم را در این سامانه انتخاب نکرده اند باید با مراجعه به سایت www.samanese.ir پس از وارد کردن اطلاعات خود شامل کد ملی و کلمه ی عبور وارد سامانه شوند و سهامداری مستقیم را انتخاب کنند.
پس از آن به دو روش میتوان مدیریت سهام را در دست گرفت:
✔️  روش اول این است که سهام عدالت برای سوددهی بیشتر وارد بازار بورس شده و از فروش آن صرف نظر شود.
در این روش لازم است افراد در سامانه ای تحت عنوان سامانه سجام ثبت نام کنند. بعد از آن می توانند با کد بورسی که دریافت می کنند با مراجعه به یک کارگزاری معتبر و ثبت نام از طریق آن، با سهام عدالت خود وارد بازار بورس شوند و اقدام به معامله کنند.
✔️  در صورتی که افراد با بازار بورس آشنا نباشند یا مایل به معامله در بازار بورس نباشند، می توانند نسبت به فروش سهام عدالت خود اقدام کنند که این روش به دو شکل صورت می گیرد.
از سال 99 که طرح آزادسازی سهام عدالت آغاز شد، از خردادماه تا تیرماه 60 درصد سهام و در نهایت مابقی آن نیز تحت مالکیت سهامداران قرار گرفت و اکنون می توانند اقدام به فروش این سهام نمایند.
همانطور که ذکر شد به دو صورت می توان نسبت به فروش این سهام اقدام کرد:
???? از طریق بانک ها
???? از طریق کارگزاری های رسمی فعال در بازار بورس( توسط خود شخص دارنده سهام) که در ادامه هر یک به اختصار توضیح داده خواهد شد.

فروش سهام عدالت از طریق بانک

دارنده سهام در این روش باید به بانکی که سود سهام خود به آن واریز می شود مراجعه و فرمی را تحت عنوان فرش درخواست فروش 30 درصدی سهام عدالت پر کند.
کسانی که روش فروش سهام از طریق بانک را انتخاب کرده اند، در صورتی که امکان مراجعه به بانک را به هر دلیلی ندارد می تواند از طریق سایت بانک مربوطه درخواست فروش سهام عدالت خود را ثبت کند.
از این مرحله به بعد مسئولیت فروش سهام عدالت با بانک مربوطه است و می تواند آن را در بازار بورس و به صورت بلوکی بفروشد و به صورت ماهانه سود حاصل از معاملات بورس را به حساب شخص واریز کند.
یکی از معایب این روش این است که سهامدار نمی تواند در خصوص اینکه سهام او در چه شرکتی به فروش برسد یا چگونه معامله شود تصمیم گیری کند و ملزم است که در این زمینه همه ی جزییات فروش را به بانک بسپارد.

 برای اطلاع از ثبت نام سهام عدالت با کد ملی بر روی لینک کلیک کنید.

فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ها 

با توجه به معایب روش فروش سهام عدالت از طریق بانک، گزینه ی دیگری نیز پیش روی سهامداران قرار می گیرد که فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ها و انجام معامله بر روی آن است.
در این روش نیز مانند وارد کردن سهام به بورس (در صورت نگه داشتن سهام) لازم است دارنده سهام در سامانه سجام ثبت نام کند و پس از دریافت کد بورسی، مجوز فروش سهام از طریق کارگزاری به نوعی داده می شود.
پس از آنکه کد بورسی توسط شخص دریافت شد، با مراجعه به سایت کارگزاری انتخاب شده توسط سهامدار و ثبت درخواست فروش سهام در سایت نسبت به فروش سهام اقدام کرد و کارگزاری مربوطه در روشی مشابه بانک سهام را به شکل بلوکی وارد بازار بورس می کند.

[caption id="attachment_15936" align="aligncenter" width="574"]سامانه فروش سهام عدالت سامانه سهام عدالت[/caption]

✅ پس از وارد کردن اطلاعات بر روی ثبت نام کلیک کنید تا پیام تایید را مشاهده کنید.

[caption id="attachment_15937" align="aligncenter" width="574"]سامانه سهام عدالت سامانه سهام عدالت[/caption]

✅ سپس با کلیک بر روی گزینه ورود وارد این مرحله می شوید. با وارد کردن اطلاعات این صفحه، وارد سایت کارگزاری خواهید شد.

[caption id="attachment_15938" align="aligncenter" width="574"]سایت کارگزاری آگاه سایت کارگزاری آگاه[/caption]

✅ با انتخاب کردن گزینه فروش 30 درصد، حق فروش سهام شما به کارگزاری مربوطه واگذار می شود.

[caption id="attachment_15939" align="aligncenter" width="574"]فروش 30 درصدی سهام عدالت فروش 30 درصدی سهام عدالت[/caption]

✅ با انتخاب گزینه مشاهده دارایی این صفحه باز خواهد شد که به شما این امکان را می دهد که انتخاب کنید سهام شما به چه شرکتی به فروش برسد.

در واقع مهم ترین تفاوت این روش با روش فروش سهام از طریق بانک در این است که حق تصمیم گیری در خصوص اینکه سهام به چه شرکت هایی داده شود و جزییات فروش آن چگونه باشد با خود شخص سهامدار می باشد.
شماره تلفنی که از طریق آن ثبت درخواست فروش سهام در سایت کارگذاری ها انجام می شود باید حتما به نام شخص سهامدار باشد، در غیر این صورت شخص موظف است با مراجعه به سامانه سهام عدالت و سجام نسبت به اصلاح شماره همراه خود اقدام نماید.

 برای اطلاع از فراموشی رمز ورود سهام عدالت بر روی لینک کلیک کنید.

فروش سهام عدالت به روش غیر مستقیم

فروش سهام عدالت به روش غیر مستقیم، سهامدار باید در ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کند و بعد از احراز هویت، کد بورسی را دریافت نماید. در مرحله بعد باید با مراجعه به سایت ddn.csdiran.ir و در قسمت سهام عدالت، از دارایی سهام خود مطلع شود.
پس از مشاهده دارایی سهام عدالت در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه می بایست به سامانه معاملات کارگزاری خود مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، به صورت آنلاین نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را برای انتقال نماد سهام عدالت خود به پرتفوی کارگزاری ثبت کنند این نماد حداقل تا 48 ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه می گردد. سرانجام فرد می تواند به پنل کارگزاری خود مراجعه نموده و نماد خود را انتخاب کرده و به فروش برساند.

عرضه سهام عدالت چه تبعاتی دارد؟

برخی از کارشناسان حوزه اقتصاد بر این باورند که عرضه هر نوع یارانه، کوپن و یا هر چیزی که به بهانه حمایت از طبقه ضعیف جامعه باشد و اگر به روش غیر نقدی توزیع شود، باعث ایجاد رانت و فساد داخل کشور و آن ساختار خواهد شد. کسانی که سهام عدالت را دریافت کردند از قشر ضعیف جامعه بوده و فکری برای سهامداری و سرمایه گذاری ندارند و این طبقه بیشتر نیاز به پول نقد دارد زیرا در گذشته هم ثابت شده که وقتی به این قشر از این دست امکانات داده می شد سریعا به وجه نقد تبدیل می شد. 

حال اگر در یک پله بالاتر این سهام به پول نقد تبدیل می شد و حتی شاید شرایطی برای استفاده از نقدینگی این سهام استفاده می شد برای این این قشر مناسب تر و حتی می توان گفت راحت تر بود. اما این سهام به صورتی در اختیار مردم قرار گرفت که اوایل اقدام نقد کردن آن وجود نداشت و همین امر باعث شده بود عرضه بالا برود و قیمت این سبد سهام به 20 میلیون تومان رسیده بود ولی افرادی که دارای این سبد سهام بودند نمی توانستند سهام خود را بفروشند و در گذشت زمان ارزش این سهام کم و کمتر شد و همین موضوع باعث شد تا احساس نارضایتی بین اشخاص دارنده سها بوجود آید. 

در زمانی که تصمیم برای فروش این سهام گرفته شد و به مردم ابلاغ شد نیز هم مشکلاتی وجود داشت. این مشکلات به اینگونه بود که کسانی که قصد فروش این سهام را داشتند، اطلاعات کافی در اختیار نداشته و هنوز عاملیتی برای فروش این سهام در نظر گرفته نشده بود و مردم بین کارگزاری ها، بانک ها، برنامه های تلفن همراه سرگردان بودند. شما از هر نظر به این موضوع دقت کنید متوجه می شوید این طرح نه تنها باعث ایجاد حس حمایت از طرف دولت نسبت به مردم نشد بلکه باعث ایجاد بی اعتماد و صدمات روحی به مردم نیز شد. حتی این موضوع اثرات خود را بر بازار سرمایه گذاشت و به این بازار نیز لطمه وارد کرد. 

خلاصه مقاله

با فروش سهام عدالت می توان به نوعی از سهامی که دولت در اختیار مردم قرار می دهد استفاده کرد و سود برد. این کار از طریق سرمایه گذاری سهام در بورس و یا فروش آن به بانک انجام می شود که در هر دو روش سودی به صورت ماهانه به حساب فرد واریز شده بدون آنکه خود فرد بخواهد وقت خود را صرف معاملات بورس و مانند آن کند که به این عمل آزادسازی سهام عدالت گفته می شود.

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

 

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و فروش سهام عدالت

 





:: برچسب‌ها: فروش , سهام , عدالت , نرم , افزار , حسابداری , طلوع , پدیده , ثبت , نام , سهام , عدالت , با , کد , ملی , نرم , افزار , مالیاتی , مشاوره , مالیاتی , مشاوره , مالیاتی , رایگان , آموزش , حسابداری , سهام , عدالت , بورس ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: